“Leerlingen willen voelen, zien en ruiken hoe het écht is!”

Baanbrekend leren
26/1/23
Hybride leeromgeving
Arjen Maat
Arjen Maat
Deel dit artikel

Ze werkt als specialist digitale geletterdheid op Scholengemeenschap Het Erasmus in Almelo. Daarnaast is ze betrokken bij het project Sterk Techniek Onderwijs, waar ze in het kader van Baanbrekend Leren veel energie steekt in het creëren van een hybride leeromgeving. Stephanie van den Kieboom benadert als netwerker bedrijven om samen een bijdrage aan te leveren aan dat doel. Waarom? Omdat leerlingen willen ruiken hoe het écht is.

Ze weet alles op het gebied van media, marketing en communicatie. Vanuit haar eigen bedrijf SocialBirds helpt ze ondernemers met een strategie voor alle mogelijke social media. Aan Het Erasmus werkt de Bornse Stephanie van den Kieboom (32) aan de digitale geletterdheid van leerlingen én docenten. “Kort samengevat gaat het daarbij om vier belangrijke digitale vaardigheden”, legt Van den Kieboom uit. “Mediawijsheid, computational thinking, ICT-vaardigheden en informatievaardigheden. Aan de ene kant gaat het om bewustwording. Hoe beïnvloeden de media ons en hoe gedraag je je online? Daarnaast gaat het erom te leren hoe je ICT voor jou kunt laten werken.”

Vier netwerkers van het team Baanbrekend Leren, v.l.n.r. Richard Borkent, Marleen Peddemors, Stefanie van den Kieboom en Ruben Schepers.

Beide werelden combineren

We spreken Van den Kieboom op vrijdagochtend. Het weekend staat voor de deur. Maar op het stralende gezicht van de jonge docente is geen spoortje vermoeidheid te bekennen. Naast haar vele bezigheden voor de klas en in het bedrijfsleven maakt ze zich hard voor Sterk Techniekonderwijs in Almelo en omstreken. “Hier kan ik beide werelden prachtig combineren”, legt Van den Kieboom uit. “Want onderwijs en bedrijfsleven kunnen veel meer samen optrekken bij het opleiden van jong technisch talent. Op dat vlak, van netwerken en contacten leggen, kan ik van meerwaarde zijn.”

“Onderwijs en bedrijfsleven kunnen veel meer samen optrekken”


Stroomlijnen

Binnen Sterk Techniek Onderwijs worden allerlei zogeheten activiteiten ontplooid. “Een daarvan is netwerken”, aldus Van den Kieboom. “Marleen Peddemors is daarvan de kartrekker. Samen met Richard Borkent en Ruben Schepers zorg ik er als netwerker voor dat bedrijven benaderd worden. We werken met acht scholen. Die hadden allemaal lijstjes met bedrijven voor stages of praktijkonderwijs. Dat zijn we nu aan het stroomlijnen voor alle scholen. Zodat alle bedrijven weten met wie ze contact kunnen opnemen. Die structuur willen we zo goed mogelijk neerzetten.”

Aanspreekpunt

Maar welke bijdrage kunnen bedrijven dan leveren? Van den Kieboom haakt er onmiddellijk op in. “Goede vraag! Kijk, het hoofddoel van Sterk Techniek Onderwijs is meer leerlingen enthousiasmeren voor techniek, want we willen dat ze uiteindelijk gaan kiezen voor technische opleidingen en profielen. Maar dan moeten ze wél weten dát het er is, wat het überhaupt is en ook wat ze ermee kunnen worden. Als netwerker ben ik aanspreekpunt en schakel tussen bedrijven en het onderwijs.”

Bijdrage leveren

Centraal in het hele verhaal staat de zogeheten hybride leeromgeving. “Daarbij combineren we leren op school met leren in de beroepspraktijk”, vertelt de jonge docente. “We brengen school en beroepspraktijk fysiek bij elkaar. Wij willen zorgen dat bedrijven gaan samenwerken met de scholen. Bijvoorbeeld door financieel een bijdrage te leveren, maar ook in natura. Denk aan het ter beschikking stellen van machines. Het bieden van leerwerkplekken en begeleidingsplekken is ook een optie. En soms willen bedrijven graag met ons meedenken of tijdens een open dag mensen ontvangen. Het kan van alles zijn.”

Stephanie van den Kieboom

Kapstok

Veel bedrijven in de techniek zitten heel dringend om goed personeel verlegen, weet Van den Kieboom als geen ander. “Neem nou de verspaningstechniek. Daar kiezen heel weinig leerlingen voor. Maar dat komt ook omdat leerlingen gewoon niet goed weten wat het is en wat je er in de praktijk mee kunt. Laat het ze zien en je hebt een kapstok. Daar kunnen bedrijven wat ons betreft een cruciale rol in spelen. Weet je, we kunnen ze op school wel van alles vertellen, maar de leerlingen van nu willen gewoon voelen, zien en ruiken hoe het écht is.”

“Bedrijven begrijpen heel goed dat dit het moment is om aan te haken”

Toekomstige medewerkers

Er zijn al veel bedrijven die de meerwaarde van samenwerking inzien. Van den Kieboom snapt goed waarom. “Bedrijven begrijpen heel goed dat dit het moment is om aan te haken. Je kunt jezelf in de kijker spelen en je naamsbekendheid vergroten. Bedrijven die meedoen staan er goed op richting ouders en leerlingen. Je levert bovendien een geweldige bijdrage aan het grote landelijke probleem dat leerlingen te weinig kiezen voor werken met hun handen. Maar nog belangrijker is dat je als bedrijf op deze manier werkt aan je toekomstige medewerkers.”

Arjen Maat
Arjen Maat
Deel dit artikel